Friday, January 16

Khabar pada kawan VS Khabar pada Abang "Long"

Perjalanan ini terasa sangat menyulitkan
sayangan kota duduk disampingku kawan
banyak cerita yang mestinya kau saksikan
di tanah kering berbatuan.

Tubuhku tergoncang
di hempas batu jalanan
hati tergetar menampak kering relung hutan
perjalanan ini seperti jadi saksi
gembala kecil menangis sedih.

Kawan coba dengar apa jawabnya
ketika aku tanya mengapa
bapa ibunya telah lama mati
ditelan rencana tanah ini.

Sesampainya di laut
kukabarkan semuanya
kepada karang, kepada ombak, kepada matahari,
tetapi semua diam
tetapi semua bisu
tinggal aku sendiri
terpaku menatap langit.

Barangkali di sana ada jawabnya
mengapa di tanahku terjadi bencana
mungkin tuhan mulai bosan
melihat jika kita
yang selalu salah dan bangga dengan dosa-dosa.

Atau alam mulai enggan
bersahabat dengan kita
coba kita bertanya pada rumput yang bergoyang.

Ebeit G Ade-M.Nasir (Khabar Pada Kawan)

Ingatan saya tiba-tiba terarah pada abang sulung bila mendengar lagu ni waktu “study” tadi. Lagu ini pernah di bawakannya dalam pertandingan lagu-lagu puisi semasa tahun ke 3 di UUM dan mendapat tempat ke-2. Suaranya yang lebih kurang sama dengan Ebeit masih terngiang-ngiang. Suka betul dia dengan puisi kehidupan. Rindu tiba-tiba mencengkam mengingatkan betapa akrabnya kami waktu zaman dulu sebelum dia menikah. Abang lah tempat saya menangis bila saya nak lari dari mak dan ayah bila kena denda sebab buat salah - memang patut pun mengingatkan kenakalan dulu,huhu. Abang lah yang selalu bawak saya jalan-jalan waktu kecil sampai salah satu hobi saya “travel”. Dia akan "study" peta kalau kami satu family travel ke mana-mana. Abang lah yang selalu duduk di sebelah bila problem untuk subjek matematik tak terselesaikan. Abang lah yang selalu nasihat dan marah kalau saya buat salah. Abang lah yang ajar saya how to manage life sepertimana yang ayah ajarkan pada setiap anak-anaknya sampai saya menjadi agak “perfectionist” dalam beberapa hal – bahaya jugak ni, huhu. Setiap perbelanjaan, pemakaian wang, disiplin dia tunjukkan contoh yang sangat baik. Abang jugak lah yang ajar saya suka dengan puisi sebab dia sangat suka dengan puisi kehidupan. Walaupun beza kami 10 tahun, saya lebih rapat dengan abang berbanding adik-beradik yang lain. Cuma sekarang agak jauh sebab saya pun diberi rezki olehNYA untuk mengembara mencari ilmu di negeri orang dan kehidupan abang sudah berbeza tidak seperti dulu lagi tetapi ditambah dengan tanggungjawab keluarganya.

Moga abang Mujahid dan keluarga dalam redha ALLAH SWT selalu. Sikapmu yang disiplin masih menjadi pedoman untukku. Ameen…
Contoh yang baik

Allah menciptakan kita dengan pelbagai sikap peribadi sehingga semua ini menjadi keunikan pada seseorang. Sikap yang berbeza ini lah yang membuatkan manusia itu harus saling bersama dan menghormati satu sama lain untuk saling melengkapi. Sikap yang baik membawa kesejahteraan pada individu dan masyarakat sedangkan sikap yang buruk akan memberikan mudharat pada semua namun ianya dapat diperelokkan dengan adanya keluarga dan sahabat yang selalu mengingatkan dan memberi contoh sikap yang baik.

Saya tidak memfokuskan kepada posisi anak sulung dalam keluarga sahajalah yang harus menunjukkan sikap yang baik pada adik-adik di bawahnya. Tetapi, sebagai ayah dan ibu kepada anak, anak kepada ayah dan ibu, kakak dan abang kepada adik, adik kepada kakak dan abang, kawan kepada kawan, student kepada guru dan sebagainya lagi, haruslah memberi contoh sikap yang baik. Sikap adalah perkara yang sebenarnya dipelajari dari apa yang dilihat dan diajar sewaktu kecil. Jika individu itu tidak bermula dengan adanya sikap yang baik dalam dirinya maka sekelilingnya akan mengikutinya. Walaupun kecil kita lihat, tapi impaknya sangat besar memandngkan status “posisi” kita sangat banyak dalam dunia ni terutama sebagai hamba ALLAH yang mana semua sikap ini akan dinilai di padang masyhar kelak.

Belajarlah dari alam

Seekor ibu ayam akan mengajar anaknya bagaimana mencari makanan dengan menunjukkan cara berjalan terlebih dahulu. Kemudian membawa anak-anaknya di dalam satu barisan. Seterusnya apabila sudah pintar sedikit, anak-anak ayam ini sudah tahu mencari makanan sendiri tapi tidak jauh dari kelompoknya kerana pernah diajar berada dalam satu barisan. Maka kehidupan akan lebih selamat jika sikap yang baik ini sudah mulai dipupuk dari awal.

Allah tempat bermula segalanya

Sikap yang baik ini sebenarnya bermula dari akhlak yang baik. Akhlak yang baik ini bermula dari ibadah yang soheh. Ibadah yang soheh ini datangnya dari ketaqwaan pada ALLAH SWT. Ketaqwaan pada ALLAH SWT ini asalnya dari kecintaan penuh padaNYA. Dan akhirnya semua ini akan menjadi pegangan pada anak-anak. Mana nak ditumpah kuah jika bukan pada nasinya. Bukan pada anak-anak sahaja, tapi pada semua yang berada di sekitar kita.


Wallahu`alam.

No comments:

Post a Comment